Hvis du lige har stiftet dit eget ApS, så kan det give rigtig god mening at lave regnskabet selv. Spørgsmålet er dog, om det giver mening i praksis. Dette kommer denne artikel til at fokusere på, og så kan det være, at du får nogle nuancer med, som du ikke tidligere har tænkt over.
Regnskabsprogrammer koster penge (måske)
Selv om man gør det selv (red. laver bogføring og årsrapporten), så koster det alligevel penge i form af abonnementer. Selv om mange af regnskabsprogrammerne i Danmark er gratis, så vælger mange at opgradere til premium- eller pro-versionerne af disse programmer, fordi de har ekstra funktioner, som er meget brugbare. Når det så er sagt, så kan du sagtens anvende gratis-versionen af programmerne så længe du får lov til det af udbyderen af programmet. Det er overhovedet ikke nødvendigt at betale sig til at anvende dem.
Regnskabshjælp koster penge (for det meste)
Gør det selv er fint nok indtil man støder på et problem. Disse problemer kan man måske løse ved at gå ind på Amino og spørge pænt om nogen vil hjælpe dig. Tager det dog lang tid at komme på en løsning, så bliver mange henvist til en revisor. Sådan en behøver ikke nødvendigvis at være dyr, men han eller hun kan opdage ekstra fejl. Dette koster også penge, og man kunne måske have sparet denne udgift ved at have gjort tingene rigtigt fra starten – hvis revisoren opdager at man har lavet en væsentlig fejl i regnskabet.
Skal man overhovedet lave et regnskab?
Ja, du skal lave et regnskab, fordi din virksomhed eller selskab skal betale skat. Det er dog ikke alle, der er underlagt revision. Af denne grund er det ikke altid nødvendigt med en revisor, selv om dette kunne være en meget god idé i mange tilfælde. Der er mange nuancer du skal have styr på, og nu har du i hvert fald fået nogle af dem præsenteret i denne artikel.